عملکرد گیربکس CVT و عیب یابی و تعمیر آن در خودروهای چینی

گیربکس از اجزای اصلی تمام وسایل نقلیه است و بعد از موتور مهمترین بخش هر خودرویی است. میتوان گفت این اهمیت به دلیل محدود بودن دور موتور و گشتاور معینی است که هر موتور با حداکثر دور خود می تواند تولید کند. از جمله گیربکس های موجود گیربکس CVT است که در ماشین های شهری و نیمه اسپرت و شاسی بلند استفاده میشوند. تویوتا، نیسان و هوندا از جمله خودروسازانی هستند که از این گیربکس ها در محصولات خود استفاده می‌نمایند اما افراد کمی با این نوع گیربکس آشنایی دارند و از نحوه عملکرد، تعمیرات آن اطلاع دارند که ما در این مقاله به معرفی مختصری از آن میپردازیم.

مشخصات گیربکس CVT در تعمیرگاه تمام خودروهای چینی

گیربکس خودرو

گیربکس خودرو نقش ایجاد تناسب بین سرعت موتور و سرعت چرخ های خودرو را دارد. گیربکس امکان حرکت در هر سرعتی را برای خودرو فراهم میکند زیرا نسبت انتقال بین موتور و چرخ های خودرو را تغییر میدهد. بنابراین دارای نقشی حیاتی در خودرو است و بدون این قطعه نیرو از موتور به چرخ ها منتقل نمیشود.

گیربکس CVT چیست و چگونه کار میکند

گیربکس CVT با نام کامل Continuously Variable Transmission به معنای سيستم انتقال قدرت متغير است. گفتنی است طراح جعبه دنده هایی که امروزه مشاهده میکنیم یک مهندس هلندی با نام هاب فن دورن است که موسس شرکت داف است که در تولید جعبه دنده‌های CVT مشهور است. گیربکس های CVT پیشرفته در اوایل سال 2000 به بازار عرضه شدند که توانستند توجه خودروسازان معروفی همچون نیسان، آئودی، میتسوبیشی و هوندا را به خود جلب کنند.

اجزای گیربکس CVT و قطعات گیربکس اتومات در تعمیرگاه تمام خودروهای چینی

اجزای گیربکس CVT عبارتند از:
پولی ورودی (محرک)
پولی خروجی (متحرک)
تسمه مخصوص از جنس فلز یا پلاستیک

بنابراین در این سیستم ها خبری از چرخ دنده های سنتی و یا دنده های فیزیکی نیست و مسئولیت ها برعهده دو پولی و تسمه فولادی یا پلاستیکی است که با ترکیب آنها ضریب دنده ای بی نهایت به وجود آمده است که به طور موثری بر میزان مصرف سوخت و راندمان خودرو تاثیر مثبت دارد. هسته مرکزی این گیربکس ها را دو پولی و یک تسمه که در بین آنها قرار دارد تشکیل میدهند که یکی از پولی ها محرک بوده و به پیشرانه وصل است و دیگری متحرک بوده و نیروی خود را به سمت چرخ ها ارسال مینماید.

در این گیربکس ها پولی محرک و متحرک هر کدام از دو مخروط تشکیل شده اند که میتوانند در راستای محوری که روی آن نصب شده اند حرکت کنند و به یکدیگر نزدیک و یا دور شوند. بر روی این دو پولی تسمه ای که تقریبا دارای سطح مقطع V شکل است قرار دارد که کنترل کننده فاصله بین دو پولی و در نتیجه ضرایب انتقال نیرو است. بدین صورت که در زمان دور شدن دیسک ها از یکدیگر، تسمه به سمت مرکز پولی منتقل میشود و قطر آن کاهش می یابد و زمانی که پولی ها همدیگر نزدیک شوند تسمه به سمت قطر خارجی حرکت نموده و قطر آن افزایش می یابد.

عیب یابی گیربکس CVT

تعمیر و عیب یابی این گیربکس ها شامل چند مرحله است:
مرحله‌ی اول شامل تست و عیب یابی با دستگاه و تست جاده ای
مرحله‌ی دوم شامل تعمیر و تعویض قطعات معیوب و بدون استفاده
مرحله‌ی سوم هم تست خودرو یا گیربکس پس از نصب قطعات به منظور اطمینان از سلامت قطعات است.

لازم به ذکر در تعمیرگاه موتور و گیربکس 115 کلیه تعمیرات موتور ماشین و اجزای خودروهای چینی انجام میپذیرد و شما میتوانید برای تعمیر، خرید و عیب یابی گیربکس خودرو چینی خود با تعمیرگاه تماس حاصل فرمایید.

09124283389 و 09384283389 تعمیرکار جاوید ابراهیمی

انجام کلیه خدمات: تعمیرات تخصصی تمامی کارهای برق، مکانیکی، تنظیم موتور، جلوبندی، کولر و تزئینات و تامین قطعات تعویض دیسک و صفحه، تعویض تسمه تایم، تعویض لنت و تعمیر توربو شارژر و تعمیر گیربکس های اتومات (CVT ،ATF)،تعمیر گیربکس دنده ای، گیربکس اتومات و نیمه اتومات،تعمیر گیربکس MT، تعمیر گیربکس CVT، تعمیر گیربکس ATF، تعمیر گیربکس AMT، تعمیر گیربکس DCT با دستگاه و شارژ گاز کولر با دستگاه و صافکاری و نقاشی

حتما ببینید

گیبربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک و قطعات آن

گیربکس های اتوماتیک نیروی خود را از موتور خودرو دریافت میکنند و آن نیرو را …

6 نظر

  1. باسلام احتمالا ایراد از گیربکس ماشین هست. با یدک کش به تعمیرگاه بیارید تا با دستگاه ایرادیابی کنیم.
    09124283389
    کیلومتر 11 بزرگراه فتح، روبه روی سه راه شهریار، داخل مجتمع رفاهی تعمیرگاهی شهید حدادی

  2. سلام گیربکس ماشینم cvt هست جیلی هاچبک بعضی مواقع موقع حرکت تقه بصورت کرکره ای ت ت ت تق میزنه ساعت،زنجیر،صافی،روغن این فولی یا دمبلی رو هم عوض کردم ولی متاسفانه باز هم بعضی مواقع این مشکل رو داره حتی کامپیوتر اون یکی جیلی رو که مشکلی نداره رو هم انداختیم مشکل به صورت کامل حل نشد.راستی فولی یا دمبلی رو فکر کنم نو ننداخت.حالا شما بفرمایید لطفا نظرتون رو به ایمیلم بفرستید ممنون میشم.

    • سلام وقت شما بخیر احتمال زیاد ایراد از برق و مکانیکی ماشین هست و باید با دستگاه عیب یابی بشه. تماس بگیرید تا هماهنگی کنیم جهت عیب یابی ماشین.
      09124283389
      رجبی

  3. با سلام
    بنده به تازگی یک خودرو جیلی ام گراند خریدم. وقتی دنده رو از حالت پارک یا خلاص میذارم رو درایو باید چند ثانیه صبر کنم تا ماشین خودش حرکت کنه و اگر قبل از اون گاز بدم چندتا تقه می‌زنه و می‌ره تو حالت خلاص و هیچ حرکتی نمی‌کنه. باید ماشینو خاموش کنم و مجدداً روشن کنم تا درست بشه.
    فروشنده می‌گه این حالت طبیعی این ماشینه و مشکلی نداره.
    لطفاً بنده رو راهنمایی بفرمایید. باتشکر

    • سلام وقتتون بخیر احتمالا از برق و مکانیک گیربکس باشه. اما برای نظردهی دقیق باید ماشین بررسی و عیب یابی بشه.
      09124283389
      رجبی

  4. باسلام ایراد از داخل گیبرکس هست و باید حمل بشه تعمیرگاه تا ایرادش رفع بشه. تو واتساپ لطفا یک پیام بدید تا لوکیشن تعمیرگاه ارسال بشه خدمتتون.
    09124283389
    رجبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مکانیک سیار در محل تهران و کرج
تعمیرگاه اورژانسی موتور و گیربکس 115