درباره موتور خودرو و قطعات و انواع موتور خودروهای چینی

در خودرو موتور قدرت و نیروی لازم برای حرکت خودرو را فراهم می آورد. شکل، اندازه و روش کار موتور خودروها بستگی به نوع سوخت خودرو دارد. در اکثر خودروهای امروزی به دلیل بنزین سوز بودن از موتور احتراق داخلی استفاده میشود که این موتورها با سوزاندن یک سوخت و آزادسازی انرژی موجود در آن تولید کار و انرژی می نمایند. میتوان گفت اساس کار آنها تبدیل انرژی شیمیایی سوخت به کار مکانیکی است. در این مقاله به طور مختصر درباره موتور خودرو و قطعات و انواع موتور خودروهای چینی خواهیم گفت.

تعمیر موتور در تعمیرگاه تمام خودروهای چینی

موتور خودرو Engine

هر خودرویی دارای قسمتی به نام موتور است که به معنی مهم‌ترین قسمت ماشین است. این قسمت از یک سری قطعات به هم متصل شده تشکیل شده است و دارای انواع مختلفی است؛

قطعات موتور خودرو

سیلندر و پیستون دو عضو مهم موتور خودرو؛ سیلندر استوانه ای بلند، کاملا صاف و تو خالی است که سر آن باز و سر دیگر آن بسته است.پیستون هم استوانه دیگری است که صاف، کوتاه و توپر است. قطر این دو قطعه به گونه ایست که پیستون میتواند داخل سلیندر بالا و پایین شود بنابراین قطر داخلی سیلندر بسیار نزدیک به قطر پیستون است به طوری که اگر پیستون را داخل سیلندر قرار دهیم، هیچ گونه هوایی از بین سیلندر و پیستون عبور نمیکند.

 

تعویض و تعمیر سر سیلندر و بلوک سیلندر موتور در تعمیرگاه تمام خودروهای چینی

بلوک سیلندر؛ محلی است که در آن سیلندرها تعبیه شده است.

سرسیلندر؛ محل قرارگیری اتاقک احتراق، شمع و سوپاپ‌های دود و هوا که در انجام واکنش احتراق نقش دارند.

واشر سرسیلندر؛ به طور خلاصه میتوان گفت قطعه واشر سرسیلندر باعث آب‌بندی سطوح اتصال سرسیلندر به بلوک سیلندر می‌شود.

تعویض و تعمیر سفت کن زنجیر تایم در تعمیرگاه تمام خودروهای چینی

سفت کن زنجیر تایم؛ این قطعه کوچک مسئولیت سفت کردن زنجیر تایم موتور را برعهده دارد.

میل لنگ؛ یکی از اصلی‌ترین اجزا موتورهای احتراق داخلی است. وظیفه اصلی آن تبدیل حرکت خطی پیستون‌ها به حرکت دورانی می‌باشد.

میل سوپاپ؛ نام دیگر آن میل بادامک است و وظیفه اصلی باز و بسته کردن سوپاپ‌های ورودی و خروجی را داراست.

شمع؛ یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم احتراق  خودروست که ایجاد جرقه جهت احتراق مخلوط سوخت و هوا را بر عهده دارد.

تسمه تایم؛این قطعه از جنس لاستیک است و به صورت دندانه‌ای می‌باشد تا مانع از لغزیدن تسمه شود. وظیفه اصلی تسمه تایم اطمینان حاصل کردن از زمان‌بندی صحیح باز و بسته شدن سوپاپ‌ها با توجه به حرکت پیستون‌ها در سیلندر است.

فلایویل؛ یکی از مهم­ترین قطعات در خودرو می‌­باشد که نقش انتقال قدرت از موتور خودرو به گیربکس را برعهده دارد.

شاتون؛ قطعه‌ای اهرمی شکل است که در موتور خودروها پیستون را به میل لنگ متصل می‌کند. این قطعه وظیفه اتصال پیستون و میل لنگ به یکدیگر را به عهده دارد.

سوپاپ دود و هوا؛ به منظور ورود هوا و خروج اگزوز کانال‌های هوا و دود در سر سیلندر قرار داده شده اند که این کانال‌ها بوسیله سوپاپ‌های دود و هوا از محفظه احتراق جدا می‌گردند. وظیفه سوپاپ دود و هوا باز و بسته کردن محل ورود مخلوط سوخت و هوا و خروج دود از اتاقک احتراق است.

فنر سوپاپ؛ این قطعه فنری است که کمک می‌کند تا سوپاپ در جای خود ثابت شود. این فنر با فشاری که بر سوپاپ‌هاوارد مینماید تسهیل حرکت این قطعات را بر عهده دارد.

رینگ‌های پیستون؛در اصطلاح به حلقه‌های فلزی گفته می‌شود که روی پیستون قرار می‌گیرد. این حلقه‌ها که از جنس چدن ساخته شده‌اند. رینگ‌های پیستون وظیفه آب‌بندی حرکت پیستون‌ها در سیلندرها را بر عهده دارند.

تعمیر موتور در تعمیرگاه تمام خودروهای چینی

انواع موتور خودرو

موتور انژکتوری؛ این سیستم از جمله روش های سوخت رسانی به موتورهای احتراق داخلی است که در آن سوخت توسط یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به درون لوله های سوخت رسانی و ریل سوخت وارد میشود و از طریق انژکتورها که نوعی شیر محسوب می شوند به پشت سوپاپ هوا یا دورن سیلندرها، به صورت پودر تزریق می شود که مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی حاصل میشود.

موتورهای دارای سیستم توربو شارژر؛ قطعه توربو شارژر همانند کمپرسوری است که با افزایش توان مکش هوای ورودی توسط موتور خودرو، موجب احتراق بهتر سوخت و در نتیجه افزایش قدرت موتور می‌شود. این قطعه موجب بهتر شدن سیستم جرقه و بهتر شدن نوع احتراق شده و این مهم باعث افزایش راندمان حجمی موتور خواهد شد.

موتورهای دارای سوپر شارژر؛ یکی از راه های کم هزینه و مناسب برای افزایش قدرت و یا راندمان موتور خودروها استفاده از حجم هوای ورودی بهتر است که این مهم بوسیله توربو شارژر و سوپر شارژها میسر شده است. سوپر شارژر قطعه ایست که فشار هوای مکیده شده را به بیش از فشار جو می رساند که توربو شارژرها هم مشابه این عملکرد را دارند.
تفاوت این دو قطعه منبع انرژی آنهاست چرا که سوپر شارژرها به وسیله تسمه یا زنجیر به صورت مکانیکی از طریق میل لنگ نیرو میگیرند در حالی که توربو شارژها توان خود را از توربینی میگیرند که به وسیله جریان جرمی اگزوز به حرکت در می آید و یا در برخی مدل ها از موتورهای الکتریکی توان خود را بدست می آورد.

موتورهای دیزلی، توربو دیزلی؛ خودروهای دیزل خودروهایی هستند که از سوخت هایی چون دیزل و سوخت ارگانیک بیودیزل استفاده میکنند. اینگونه خودروها به دلیل نداشتن سیستم جرقه زنی نیاز به هوای بیشتری دارند و اکثرا دارای سیستم توربو شارژ هستند و برخی مواقع این خودروها را با نام توربو دیزل می نامند.

موتورهای گاز سوز و دو دو گانه سوز؛ خودروهایی که قابلیت استفاده از دو نوع سوخت همانند بنزین و گاز را یکجا داشته باشند، خودرو دوگانه سوز نامیده می شوند البته در بیشتر موارد خودروهایی که با سوخت هایی چون بنزین و گاز طبیعی (CNG) و یا گاز مایع (LPG)، عمل نمایند را خودروهای دوگانه سوز می نامند.

خودروهای هیبریدی؛ این خودروها برای حرکت از ترکیب دو یا چند منبع قدرت بهره میگیرند. در خودروهای برقی دوگانه هم مشابه این عملکرد است و یک موتور احتراق داخلی (بنزینی یا توربو دیزلی) در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد و به خودرو این امکان را میدهد که از یکی از این منابع انرژی یا هردوی آنها در کنار یکدیگر استفاده نماید.
همچنین در این خودروها سیستم های حرکتی دیگری همانند گاز سوز، دوگانه سوز و … بکار میرود اما در نهایت سیستم الکتریکی برای حرکت خودرو نیاز است، این نوع سیستم ترکیبی برای حرکت یک خودرو را خودروی هیبریدی میگویند.

تعمیرگاه موتور و گیربکس 115

لازم به ذکر در تعمیرگاه موتور و گیربکس 115 کلیه تعمیر موتور خودروهای چینی و اجزای خودروهای چینی انجام میپذیرد و شما میتوانید برای تعمیر، خرید و عیب یابی گیربکس خودرو چینی خود با تعمیرگاه تماس حاصل فرمایید.

انجام کلیه خدمات: تعمیرات تخصصی تمامی کارهای برق، مکانیکی، تنظیم موتور، جلوبندی، کولر و تزئینات و تامین قطعات تعویض دیسک و صفحه، تعویض تسمه تایم، تعویض لنت و تعمیر توربو شارژر و تعمیر گیربکس های اتومات (CVT ،ATF)،تعمیر گیربکس دنده ای، گیربکس اتومات و نیمه اتومات،تعمیر گیربکس MT، تعمیر گیربکس CVT، تعمیر گیربکس ATF، تعمیر گیربکس AMT، تعمیر گیربکس DCT با دستگاه و شارژ گاز کولر با دستگاه و صافکاری و نقاشی

 

شماره تماس تعمیرکار تعمیرگاه موتور و گیربکس 115

09124283389   09384283389  جاوید ابراهیمی

حتما ببینید

مشخصات گیربکس CVT

عملکرد گیربکس CVT و عیب یابی و تعمیر آن در خودروهای چینی

گیربکس از اجزای اصلی تمام وسایل نقلیه است و بعد از موتور مهمترین بخش هر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مکانیک سیار در محل تهران و کرج
تعمیرگاه اورژانسی موتور و گیربکس 115