توربوشارژر چیست و انواع و معنی آن

توربو شارژر Turbocharger قطعه ای مکانیکی است که باعث فشرده شدن هوا و تزریق آن به داخل سیلندر خودرو میگردد. توربو شارژ یا در فارسی پرخوران با هدف تولید موتورهای سبک تر ولی در عین حال قدرتمندتر طراحی و ساخته شد. در این مقاله میپردازیم که توربوشارژر چیست و انواع و معنی آن را بیان کنیم.

توربو شارژر چیست و معنی آن

در دور موتورهای حدود 4500 دور در دقیقه با وجود فعالیت بسیار بالای سوپاپ ها هوای کافی به موتور نمیرسد و موجب کاهش کارایی آن میشود؛ که در اصل دلیل اصلی کاهش حجم هوای ورودی به  داخل سیلندر است. بنابراین در دور موتورهای بالا توروبوشارژر به کار گرفته میشود تا علاوه بر هوایی که در اثر خلاء نسبی وارد سیلندر میشود، توروبو شارژر باعث ورود هوای بیشتر شود و میزان انرژی لازم برای متراکم کردن هوا و ورود آن به داخل سیلند از طریق موتور ماشین تامین میگردد.

انواع توربو شارژر

توربو شارژر مکانیکی

به توروبو شارژرهای معمولی و یا عادی که از انرژی نهفته در گازهای خروجی اگزوز استفاده میکنند گفته میشود. در الین توروبو شارژرها از انرژی گرمایی که خروجی موتور است و در نهایت قرار است از اگزوز خودرو خارج شود، استفاده میگردد. به همین علت یک پره در مسیر گازهای خروجی اگزوز قرار میگرد جریان خروجی اگزوز که حاوی انرژی بالایی است این پره را می چرخاند. شفت متصل به این پره که توربین نامیده میشود به پره دیگری که کمپرسور است متصل گردیده. در دورهای بالا انرژی موجود در گازهای خروجی و سرعت خروج گازهای سوخته شده در اثر احتراق زیاد است و باعث چرخش پره های توربین شده و این چرخش توسط شفت متصل به ان به کمپرسور منتقل میشود و باعث ورود هوای به داخل سیلندر می گردد.

توربو شارژر الکتریکی

توربو شارژرهای الکتریکی E-Turbo یا Electric turbochargers دارای قدرت و فشار تولیدی بیشتری هستند اما اکثر آنها دارای استفاده خاص بر اساس طراحی موتور هستند که باعث بالا رفتن قیمتشان گردیده است؛ به همین خاطر توربو شارژرهای الکتریکی با قیمت پایین فاقد قدرت کافی و طراحی مناسب هستند.

همانطور که گفته شد توربو شارژرهای مکانیکی از قدرت گازهای خروجی از منیفولد دود برای چرخاندن پره ها و تزریق هوای فشرده استفاده می کنند درحالیکه تامین انرژی توربوشارژر الکتریکی که توان مناسب داشته باشد خود از مباحث چالش برانگیز است.

طراحی جدید توربو ، که توسط AMG توسعه یافته ترکیبی از توربو گاز معمولی همراه با موتور الکتریکی کوچک برای از بین بردن تأخیر و افزایش قدرت در دستگاه های خروجی اگزوز است. AMG معتقد بود که با نصب یک موتور الکتریکی 1.5 اینچی بر روی شافت شارژر بین چرخ توربین در سمت اگزوز و چرخ کمپرسور در سمت هوای تازه، می تواند از هر دو بهترین حالت را داشته باشد. موتور مجهز به سیستم الکتریکی 48 ولت هیبرید ملایم خودرو می تواند توربو را تا 170،000 دور در دقیقه بچرخاند. که این بدان معناست که پاسخ گاز سریعتر است و موتور می تواند گشتاور بالاتری در دور در دقیقه ایجاد کند و موتور الکتریکی می تواند حتی در زمانی که راننده از دریچه گاز خارج است یا خودرو در حالت سکون است، تقویت کند.

گفتنی است انواعی از دسته سوپرشارژرها و توربوشارژرهای الکتریکی با عنوان Electric assisted turbochargers نیز وجود دارند که برای افزایش توان و کنترل تا 100هزار RPM (بیش از 1500 دور در ثانیه) استفاده می شوند و باعث کاهش تولید CO2 خروجی میگردند.

مزایای توربو شارژرها

استفاده در وسایل نقلیه گوناگون همانند کامیون، کشی و خودرو سواری و قابل استفاده در موتورهای بنزینی و دیزلی

توربو شارژر باعث کاهش آلودگی ناشی از سوخت میگردد و قدرت بیشتری به موتور میبخشد

باعث صرفه جویی در مصرف سوخت میگردد اما در عین حال باعث تولید انرژی بیشتر میگردد.

معایب توربو شارژرها

معایب توروبو شارژر در برابر مزیت های آن بسیار کمتر است اما در از جمله آن میتوانیم به بالا رفتن هزینه تعمیر و نگهداری موتور و مهندسی پیچیده آن اشاره کنیم.

همچنین کم شدن از عمر قطعات به دلیل دمای بسیار بالایی که ایجاد میگردد و حساس شدن موتور در برابر تعویض های دوره ای.

 

توربوشارژر چیست و انواع آن و تعمیرگاه تخصصی ام وی ام، تعمیرگاه تخصصی جک، تعمیرگاه لیفان

شماره تماس تعمیرکار تعمیرگاه موتور و گیربکس 115

09124283389   09384283389  جاوید ابراهیمی

حتما ببینید

مشخصات گیربکس CVT

عملکرد گیربکس CVT و عیب یابی و تعمیر آن در خودروهای چینی

گیربکس از اجزای اصلی تمام وسایل نقلیه است و بعد از موتور مهمترین بخش هر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مکانیک سیار در محل تهران و کرج
تعمیرگاه اورژانسی موتور و گیربکس 115